Deze allereerste M3 is gebaseerd op de E30 3-serie van 1986. De eerste generatie had een 2.3L BMW S14 motor met 200 pk. De belangrijkste reden voor de productie van de M3 was om de concurrentie aan te gaan met de Mercedes-Benz W201. Een merkwaardig kenmerk van de M3 E30 is zijn race achtergrond, niet alleen met BMW zelf, maar ook met racing teams zoals Prodive en Schnitzer Motosport. Later kwamen er "Evolution" modellen die een vermogen hadden van 215 pk. Nog later werden er "Sport Evolution" modellen uitgebracht die 238 pk leverden met een 2.5L motor. Ook werden er 786 M3 cabrio's met de hand gemaakt. Toen was het de snelste 4-persoons cabriolet.
De M3 E30 was zeer verschillend van de gewone 3-serie. Op de motorkap na was de hele carrosserie anders. Hij had een meer aerodynamische vormgeving en bredere banden en wielen.
De productie van de M3 E30 eindigde in 1991.
Coupé en Sedan | Cabriolet | |
---|---|---|
BMW M3 Euro model (143 kW/147 kW) | 8.661 | |
BMW M3 US model | 4.996 | |
BMW M3 Evolution (147 kW) | 505 | |
BMW M3 Europa laat model (158 kW) | 1.519 | |
BMW M3 Evolution II (162 kW) | 500 | |
BMW M3 Cabrio (143 kW/158 kW) | 786 | |
BMW M3 Sport Evolution (175 kW) | 600 | |
BMW M3 Europameister (143 kW) gesigneerd door Roberto Ravaglia | 148 | |
BMW M3 Cecotto (158 kW) 25 als speciale editie "Ravaglia" | 505 | |
BMW M3 Swiss Cecotto (155 kW) | 50 | |
Totaal | Ongeveer 18.000 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten